Recepcja w przestrzeni biurowej stanowi bardzo ważny element w wizerunku firmy. Jest to w końcu miejsce, w którym potencjalny partner handlowy lub przyszły pracownik styka się z danym przedsiębiorstwem i jego kulturą pracy. A wszystko w myśl starego powiedzenia mówiącego, że nigdy nie ma drugiej szansy na zrobienie pierwszego wrażenia. Pozytywne pierwsze wrażenie wywołane wizytą w odpowiednio zaaranżowanym biurze będzie utrzymywać się długo po wizycie, będzie też wywoływać pozytywne skojarzenia z odwiedzoną firmą. Stąd też tak istotne jest właściwe zaprojektowanie recepcji. Oczywiście, nie ma jednego konkretnego przepisu na idealny projekt recepcji, tak jak nie ma jednego klienta i jednego gustu. Każdy z klientów biur projektowych chce swoim gościom przekazać tą metodą inną wiadomość, są jednak w projektowaniu recepcji pewne prawidłowości: odwiedzający czy pracownik, powinni poczuć swoistą więź z organizacją, być przekonanymi o atrakcyjności tak powierzchni biurowej, jak i samej firmy, wreszcie – o kompetencjach i zaangażowaniu pracującego w danym biurze personelu. Ciekawie zaprojektowana recepcja powinna wywoływać efekt WOW, być tożsama z strategią komunikacyjną danej marki (w końcu ją właśnie przedstawia odwiedzającym), działać sprawnie i skutecznie pod każdym względem (to jest być elastyczną w funkcjonowaniu) i mieć lekko ponadczasowy, ale możliwy do szybkiej rearanżacji design.
Aranżacja biura – koncepcja
Oryginalny pomysł na kompleksową realizację powierzchni biurowych wdrożył jeden z banków, tworząc wyspecjalizowane biuro do obsługi klientów bankowości indywidualnej typu private. Bank ten, budujący swoją markę w oparciu o nadzwyczajną kulturę serwisu i oferowanych usług skierowanych przede wszystkim do osób zamożnych, utożsamiany jest z barwami bordową, żółtą i białą oraz stylizowanym na antyczną ilustrację rysunkiem twarzy. Projektant wykorzystał więc tak silną identyfikację marki, dobierając odpowiednie barwy do wyposażenia wnętrza: wykładzin, mebli, przeszklonych ścianek działowych, nietypowych zabudów ściennych, oświetlenia, ozdób i dekoracji. Wspomniane elementy zostały również tak zaprojektowane, dobrane i wykonane (znakowanie graficzne), aby podkreślały kulturę organizacji banku przy jednoczesnym przekazie podkreślającym nadzwyczajność serwisu i skupienie się na kliencie zamożnym (bardzo wysoki standard wykończenia). Realizacja biur banku objęła także całkowite zaplanowanie i wykonanie sieci mediów, jak wentylacja, klimatyzacja, sieć elektryczna i teleinformatyczna. Omawiane biura znajdują się w oddziałach banku w Rzeszowie i Poznaniu.