Poczekalnia – jak ją zaaranżować?

Poczekalnia

Strefa wejściowa w biurze jest tym miejscem, które stanowi wizytówkę danej firmy: tu odbieramy pierwsze wrażenie o przedsiębiorstwie, tu też komunikuje ono odwiedzającemu swoje wartości, filozofię i etos pracy. Nie ma wątpliwości, że wizerunek i markę firmy buduje się również poprzez wygląd jej siedziby. Dlatego właściwa aranżacja strefy wejściowej w biurze jest coraz częściej rozumiana jako konieczność w realizacji strategii komunikacyjnej firmy. Na strefę wejściową składa się kilka odrębnych elementów: korytarz lub hall, recepcja oraz strefa oczekiwania, zwana popularnie poczekalnią. Aranżacja i wyposażenie tej ostatniej jest tematem dzisiejszego artykułu. Jak zaaranżować poczekalnię?

Poczekalnia najczęściej lokowana jest tuż obok recepcji, jej aranżacja powinna być więc spójna z wyglądem tej części pomieszczenia. Podczas aranżacji poczekalni warto wziąć pod uwagę funkcje tego pomieszczenia: to miejsce nie tylko służące do oczekiwania na rozpoczęcie wizyty w firmie, powinno również w pewnym stopniu umożliwić odwiedzającym relaks i wyciszenie się, ponadto przygotowanie się do rozmowy. Myśląc o gościach mówimy tu nie tylko o kontrahentach biznesowych, ale również o kandydatach do pracy, zewnętrznych współpracownikach czy po prostu klientach przedsiębiorstwa. Jakie wyposażenie powinno wejść w skład poczekalni?

Odwiedzający firmę powinni znaleźć się w pomieszczeniu lub zakątku zapewniającym miłą atmosferę, wyposażonym w komfortowe miejsca do siedzenia, stoliki umożliwiające przygotowanie sobie dokumentacji oraz odpowiednie oświetlenie. Dobrze zaaranżowana poczekalnia powinna oferować odwiedzającemu coś, czym będzie on mógł się zająć do czasu przyjęcia go przez pracownika firmy. Tu stosowane są różne rozwiązania, np. telewizor, czasopisma, bliskość coffee pointu obsługiwane przez osobę z recepcji albo przez samego oczekującego. Niewątpliwie w takim miejscu powinien znaleźć się, jako element identyfikacji wizualnej, również odpowiednio wyeksponowany logotyp firmy. Do tego stosownie dobrana kolorystyka (zazwyczaj łagodne, pastelowe kolory), wpływająca na dobre samopoczucie odwiedzającego, ale nawiązująca do charakteru firmy. Jako element dekoracji można w poczekalni umieścić rośliny, fotografie lub ilustracje.

Interbiuro: przykłady realizacji

Warszawska firma inżynieryjna Interbiuro specjalizuje się w projektowaniu, aranżacji i kompleksowej realizacji przestrzeni biurowej. W portfolio firmy znajdziemy realizacje biur wielu prestiżowych klientów z różnych branż biznesu. Ciekawym przykładem realizacji strefy wejściowej jest realizacja w siedzibie Bauer Media. Zadaniem Interbiura było przeprowadzenie rearanżacji i liftingu istniejącej strefy wejściowej. Wydzielono strefy recepcji, wind, komunikacyjną (hall), telewizyjną i oczywiście strefę oczekiwania, do tego wyznaczono strefę spożywania posiłków i coffee point, którą jednak zasłonięto przed widokiem odwiedzających ścianką z wbudowanymi donicami. Strefa oczekiwania wyposażona została w solidnie, lecz intrygująco wyglądający komplet mebli (fotele i stolik kawowy) w surowych, geometrycznych kształtach, podobnie strefa telewizyjna. Realizacja została wykończona w pastelowych odcieniach bieli i szarości w połączeniu z beżowym i niebieskim. Część ścian przyozdobiono płytami przypominającymi beton, inne z kolei wykończono zgodnie z profilem firmy: ich powierzchnia pokryta jest kolumnami drukowanego tekstu; w większości obszaru są to białe litery na niebieskim tle, idealnie dopasowane kolorystycznie do barw logo Bauer Media. Strefa oczekiwania ma w wyposażeniu również gablotę ekspozycyjną z tytułami wydawanymi przez Bauer Media. Tak zaaranżowana przestrzeń daje wyraźny komunikat co do charakteru firmy, jest przyjazna dla odwiedzających i jednocześnie funkcjonalna dla pracowników koncernu. Strefy są wyraźnie wydzielone optycznie elementami zabudowań, jednak kontakt wzrokowy mimo przegród jest cały czas zachowany, co wpływa na integralność tego miejsca.

ClearSense has written 162 articles