Aranżacja przestrzeni dla działu kreacji

Aranżacja biur

Aranżacja przestrzeni biurowej w firmach o charakterze kreatywnym wymaga nie tylko nieszablonowego podejścia do samej przestrzeni, ale też takiego doboru elementów wystroju, żeby pozytywnie stymulowały one zdolność do koncepcyjnego myślenia u pracowników i dodatkowo były jeszcze odpowiednio funkcjonalne. Jak to osiągnąć?

Przede wszystkim trzeba dać pracownikom… pole do popisu! Konkretnie rzecz biorąc – wyposażyć pomieszczenie w tablicę do zapisywania powstających pomysłów. Ciekawą koncepcją jest tu umieszczenie tablicy rozmieszczonej na całej długości pomieszczenia, daje to niemal nieskrępowaną przestrzeń do robienia notatek, kreślenia wykresów czy planowania. Z pewnością niezbędne staną się również wszelkie urządzenia do prezentacji pomysłów: rzutnik czy telewizor z dużym ekranem. Dobrze jest jednak nieco ukryć elementy tego typu wyposażenia – przewody sieci powinny być schowane w ścianach lub w biec kanałami, ekrany – być dyskretnie obsadzone.

Kolejnym, dosyć ważnym elementem jest zapewnienie pracownikom działu kreacji komfortu prowadzenia burzy mózgów. Wymaga to oddzielenia tej przestrzeni biurowej od innych części budynku tak, by zażarta dyskusja nie przeszkadzała innym w pracy. Tu z pomocą przychodzą ścianki działowe o dobrym poziomie izolacji akustycznej. Niekiedy spotyka się ścianki szklane, jest to jednak pomysł działający dwojako: z jednej strony pozwala na dobrą komunikację wizualną z resztą grupy i może posłużyć jako dodatkowa przestrzeń do robienia notatek, z drugiej jednak może też odwracać uwagę reszty ekipy od ich codziennych zadań. Szczególnie wtedy, gdy pokój kreatywny ma na wyposażeniu jakieś niestandardowe elementy. A może to być nawet i… kosz do koszykówki.

No i wreszcie wyposażenie wnętrza biura: tu przede wszystkim niezbędne jest stworzenie miejsca gromadzącego wszystkich pracowników. Dlatego taki kreatywny pokój powinien być wyposażony w stół twórczy, przy którym można siedzieć, pracować i dyskutować. Koniecznie dobrze oświetlony, chętnie punktowo – mogą bezpośrednio nad nim zwisać lampy. Ważna jest również strefa, w której można komfortowo siedzieć: dobrze jest pomyśleć o przestronnych kanapach i wygodnych siedziskach oraz krzesłach przy stole. Na samym stole można umieścić też dodatkowo pojemnik z materiałami piśmienniczymi i drugi z kartkami lub karteczkami papieru. Sprawdzą się idealnie do błyskawicznego zapisania pomysłu w czasie dyskusji.

Pokój kreatywny – inspiracje

W ramach inspiracji przedstawiamy trzy doskonałe przykłady zaaranżowania pokoju dla działu kreatywnego. Szklane ścianki działowe, wyjątkowo wygodne, dmuchane siedziska, mnóstwo zabawek, monocykle (!) oraz wszechobecne powierzchnie do pisania wykorzystała webowa agencja RedWeb z brytyjskiego Bournemouth do stworzenia kreatywnego pomieszczenia w swojej siedzibie. Takie biuro ma w zamierzeniu jego twórców sprawić, że pracownicy przestaną myśleć szablonowo i wyjdą poza kanon codziennej rutyny.

Po nie mniej oryginalne środki sięga się też i na naszym rodzimym gruncie: w gliwickiej siedzibie współpracujących ze sobą agencji XSolve i Child (zarządzanie projektami aplikacji i działania web/front-end) gości przywita naturalnej wielkości figurka… różowego jelenia, mającego poprawić wszystkim humor. A w pomieszczeniach kreatywnych jako miejsca do pracy zastać można potężne, kolorowe hamaki, w których pomysły od razu ponoć wpadają do głowy.

Zupełnie szalonym zaś pomysłem wydaje się cała twórcza przestrzeń w agencji reklamowej TWBA w Los Angeles. Znajdująca się w pofabrycznym budynku siedziba firmy w niczym nie przypomina tradycyjnego biura: wysokie lokum podzielono na poziomy antresolą, na której na różnych wysokościach poumieszczane są pokoje do pracy. Oprócz tego wydzielono obszary pracy wspólnej typu open space, ale stworzono z nich zaciszne enklawy. Ponadto wewnątrz siedziby znajdziemy jeszcze m.in. pełnowymiarowe boisko do koszykówki, rosnące swobodnie drzewa, bar wykonany w całości z desek surfingowych oraz olbrzymiej pojemności (3 785,41 litrów) akwarium kulowe na kołach. A gdyby tego było mało, tuż za surf-barem ustawione są trzy kontenery transportowe typu 1C (tzw. 20-stopowe). Dwa z nich przerobiono na pomieszczenia do cichej kreatywnej pracy, otwierając je przez usunięcie części ścian. Trzeci z kontenerów stoi na ich wierzchu, a w luku ładunkowym ma olbrzymiej wielkości telewizor. Agencja tworzy kampanie reklamowe dla globalnych marek, nic dziwnego więc, że dba o właściwe środowisko pracy twórczej dla swoich ludzi.

ClearSense has written 156 articles